Pages

Saturday, April 23, 2016

PENCUCI MUKA. (FACE PRODUCT REVIEW)

Hai people!

        Harini aku nak bercakap tentang pencuci muka yang aku guna since aku form 1. Yeap form 1 sebab start form 1 lah aku pakai pencuci muka ho ho ho. This is based on my own experience okay. Before that utk produk muka, aku explain dulu my skin type and my usual habits which may influence my skin.

        My skin type is normal skin but sometimes dia mengelupas sebab aku tak berapa suka minum air. Yup, jarang minum air. And bila aku berjemur kat tengah panas dia lagi cepat mengelupas. Kiranya, kalau burn pun tak lama. Aku tak makan sayur but ganti dengan buah or supplement Vitamin C. Alah, yg budak budak pny vitamin tu, yg gigit gigit punya. Yang telan makan jugak sebulan sekali sebab malas. Jerawat range 0-2 ketul per month. Ikut mood kalau stress ka, hari wanita ka ada lah. Nasib baik satu, dua ja. Aku selalu tukar tukar produk and Alhamdulillah until now takda effect buruk lagi. PLS DONT DO IT AT HOME takot nanti bagi kesan negatif pulak. 

Okay, let's start.
1. BIORE
The only biore product that ive use is their facial foam.
In my opinion, biore cleanser worked quite well on me. Back then in 2007-2008 they had more choices like cool icy cleanser, cucumber, pearl and so on. I've tried different type of cleanser and i like most of them! (Fyi, that was when I was 13-15 yrs old so mild cleanser will do the trick. Since muka lembut lagi time tu. Masih muda yeah!)

(RATE: 3/5)

2. L'OREAL
Loreal facial is one of my favourite!
Yang ni aku pakai waktu aku form 2, form 4, masuk matrik, masuk universiti pun pernah pakai. Dan aku sukaaaa sangat. Waktu sekolah aku pakai tambah tambah time hari sukan, merentas desa, kem, kawad sebab kulit muka yg burn akan rejuvenate dgn segera. Kembali putih lah walaupun tak berapa putih pun. Pastu kulit muka jadi lembuuuut sangat. Recommended!

(RATE: 4.5/5)

3. GARNIER
Garnier pulak, I've tried two type of cleanser...Garnier Light Complete and Sakura White.
Untuk pencuci muka Garnier Light Complete, nak kata tak sesuai dgn aku, tak jugak. Tapi dia mcm feelingless. I dont feel any sensation during or after used it. Plus, mata pedih gila time cuci muka eventho aku sedaya upaya avoid around eyes area. Hm.
For Garnier Sakura White, aku rasa cleanser dia lebih mild drp yg Light Complete tu and better. However, I dont really like it...and I dont know why. But I bought it for two times! Haha!

(RATE: 3/5)

4. CATHY DOLL
Hah Cathy Doll. I used to sell Cathy Doll's product and really like it tho as im using it too. Now I only use the Cathy Doll aloevera soothing gel and it works perfectly on me! But now we're talking abt face cleanser so here we go. Oh and now you can purchase Cathy Doll at Gurdian Store! THE PRICE IS WAYYY PRICEY THO, FOR EXAMPLE IM SELLING IT FOR RM24 AND THEY SELL IT RM33 WALAWEH! After graduating, am planning to sell again haha.

In my honest opinion (not because Im selling it ha), these cleanser work great on me! I've tried the green and pink one eventho I dont hv any acne problem. I hvent try the blue one because I dont really wear heavy make up. When using them, kulit rasa lembut dan bersih ja lepas cuci tambah tambah pakai yang warna pink tu ho ho. Yang warna hijau tu ada green tea extract so dpt bau mcm green tea sikit and suitable for sensitive skin. Kesimpulannya, yg ni pun RECOMMENDED jugak!
Mahad Camu Gluta Serum Foam Cleanser. Yang ni aku sukaaaa sangat bau dia and after-clean feeling dia fuhh lembut gila kulit! RECOMMENDED!

(RATE: 4.3/5)

5. FAIR & LOVELY
Aku baru tau produk ni made in India. Not tu be racist but, aku baru tau. That's all. And i dont mind pun. 
I used fair and lovely since secondary school jugak and ot works well on me and I shall say that product ni setanding pencuci mukaa L'OREAL hahaha. Serious weh. Aku suka pencuci muka Fair & Lovely ni sebab dia mild to skin hihi. I like its Multivitamin Cream jugak hoho (keluar topik).

(RATE: 4/5)

6. DNARS
Oh Dnars aku pakai sebab mak aku suruh aku try. Katanya anak dia ni hitam sangat asyik pi Langkawi tiap tiap cuti sem main panas sob sob. However I stop using it bila sabun beras habis sebab sabun kolagen dia bnyk negatif testimoni than positif. Even my mom bila pakai sabun colagen tu muka dia break out ho ho ho.

Sabun pencuci muka dia ada dua. Satu sabun beras, satu lagi sabun kolagen. Lepas habis pakai sabun beras tu baru la boleh pakai sabun kolagen. Sabun beras dia macam sabun beras siam yang RM1 tu ja... HAHAHAH tapi aku taktau lah kot dia ada secret formula dlm tu kan. So aku pun pakai la. First 2 weeks was like hell la. Pedih gila muka tambah tambah lepas cuci muka tu rasa mcm nak nangis. Terus ambil Cathy Doll Aloe Vera Soothing Gel sapu kat muka *sempat lagi promote*. Nasib baik reda la sikit pedih tu. Beauty is pain kan, so aku teruskan haha beranikan? kan? Teruskan and guess what cepatnya putih dan licin ja :') Nampak sangat menghakis. Habis ja sabun tu, aku tak teruskan dengan sabun kolagen sebab org kata nanti muka naik jerawat. Aku ni dah la muka tak pernah naik jerawat kecuali jerawat manja. Takmau lah ambik risiko hu hu hu. Sorry takda gambar sebab buruk sangat pack dia (Jujur).

(RATE: 2/5)

7. NANO WHITE
Nano white pulak aku pakai sebab taktahu dah nak pakai yang mana. Aku memang akan tukar pencuci muka jenis lain tiap tiap kali habis pencuci muka sebab jemu la haha.
Omey ngat dia punya packaging. Aku beli ni several times jugak and apa yg aku boleh simpulkan is it works well on me. Tu ja kot. Tak tau nak komen lebih. Hu hu.

(RATE: 3.5/5)

        Okay aku rasa yang tu jelakot setakat aku ingat. Sorila aku tak explain detail detail sangat. Aku just kongsi pengalaman aku. Sapa nak tengok muka aku, tengok lah kat insta kihkihkih. Tu ja baaaaaaaaaaaaai!

1 comment:

Anonymous said...

Such a good opinion and sharing. Keep it up. 😉