Pages

Thursday, May 23, 2013

MY PET TAG. #RED EARED SLIDER

Assalamualaikum dan hai.
Hari ni aku nak tulis pasal haiwan peliharaan aku iaitu Red Eared Slider atau RES.
Apa tu? Kura kura ler, kura kura brazil. Ada jugak kawan aku kata tu kura kura katak pisang. Ahahaa
Aku bela kat Matrik Perlis dulu hihihi. Yob sayang bagi.

Okay, aku share serba sikit tentang kura-kura ni serta cara penjagaannya.

 Ni kura kura aku yang jantan

Ni kura kura aku yang betina

Cara penjagaan

1. Bagi makan sehari 4 atau 5 kali
Memang dia akan mintak makanan kat kita walaupun kita dh bagi banyak dah. So, hiraukan. Bagi makan terlebih bahaya. Nanti dapat penyakit.

2. Jemur di matahari seminggu 2 atau 3 kali
Supaya shell dia leboh sihat, keras, hijau dan bercorak.

3. Cuci bekas dia sehari 2 atau 3 kali
Sebab kura kura ni makan banyak, so dia berak pun banyak. Lagipun sisa makanan dia busuk.

4. Letak air yang banyak untuk dia berenang dan bagi tempat berlanding
Bubuh air dalam bekas, letak batu sebijik yg besar bagi dia landing.

5. Sediakan tempat terlindung
Walaupun dia dh ada cangkerang, dia tetap suka tempat yg gelap dan terlindung.

Nanti aku share kerenah dia pulak yer.

1 comment:

Unknown said...

omg. patutlaa kura2 aku x besar2. cara jaga x betul hehe