Pages

Friday, December 30, 2011

TRUST .

Assalamualaikum . 
okayy para pembaca sekalian , sekarang mood aku memang bengang gila sebab tu aku tulis dengan cara penulisan yang sebegini supaya kemarahan dan kebengangan aku terkawal .

Hari ini aku nak menulis tentang kepercayaan .
apa tu kepercayaan ? kepercayaan tu apabila kita berasa yakin dengan sesiapa pun dan meletakkan harapan yang tinggi kepada tingkah laku atau percakapannya .
atau dengan kata yang lebih mudah , kita yakin bahawa orang tu tak menipu kita .
yela , kepercayaan tu sudah tentu diberikan kepada orang yang kita anggap sebagai seorang yang jujur/tulus/ikhlas/amanah/bla , bla , bla kan ?
jadi bila seseorang tu berbohong , rosak terus kepercayaan tu .
hilang terus kan ? or maybe ada yang memberikan peluang kedua .
well , bagi aku mungkin la . tapi just 50% . 




Aku tak pernah paksa orang percaya aku dan aku pun tak pernah suruh orang percaya aku . 
bila orang tanya , aku cuba la sampaikan sesuatu yang memang exact . aku taknak putar belit keadaan . 
kalau boleh setiap apa yang aku dengar nak wat hitam putih supaya leh jadi bukti .

Talam dua muka ? mesti kita cam ka sapa kawan kita yang macam tu . well , ramai la manusia yang macam ni . takpayah dibenci , tak payah mengata kat orang yang cakap bohong tu , sebab tu salah kita kan . 
yang pi pecaya tu pasai pa ?!

Okayy , another point here is when we trust someone .
whoever lah dia tu kan , bila kita percaya kat orang tu , what we expect from him/her is dia tak akan memburuk burukkan kita di hadapan orang lain .
dia juga akan simpan privacy kita sedaya upaya dia . 
yang menjadi masalah sekarang ialah apabila orang yang kita percaya , pecahkan rahsia kita , malah memalukan kita lagi .
macam tu nak percaya ? jangan harap . 

Sebagai penutup , segala apa yang aku post ni memang ada kaitan antara yang hidup .
aku tak kata orang kena percaya aku . aku tak kataaa . pastu , aku tak kata aku nak nasihat orang lain pun . tapi ambik pi lah sebagai nasihat . aku punn tak kata aku tak penah bohong orang .
HUMAN ARE IMPERFECT BABE .
just , shut up and mirrored yourself before labeling or judging . 
IF YOU ARE PERFECT THEN YOU CAN LABEL OTHERS . 

DONT EASILY TRUST SOMEONE WITHOUT KNOWING THE TRUE TRUTH . EVEN IF THE ONE WE CLOSE TO OR EVEN IF THE ONE WE LOVE .

p/s : aku tak tujukan kepada sapa sapa . ni umum . kalau terasa , biar lah . aku akan perbetul kalau memang aku tak tuju kat orang tu . terima kasihhhh :'D

No comments: