Pages

Saturday, December 31, 2011

PENYELESAIAN MASALAH

Assalamualaikum . 
kalau ada sesiapa yang ada terbaca post aku yang kelmarin , tau kan aku ada masalah .
tapi semua tu dah settle . kecuali lah orang yang bagi aku terjebak dalam masalah ni . biarkan jelah kat dia .
lama lama dia sedar kot apa yang dia dah buat . *si porak peranda hubungan orang lain melalui fitnah .
"wahai manusia , fitnah itu lebih terok daripada membunuh ."
aku bukan nak tunjuk baik , tapi nasihat kat atas tu untuk hang .
. . .
Okayy  , tutup pasal tu . hari ini aku menulis tentang penyelesaian masalah . 
macam masalah yang aku ada kelmarin tu kan ?
aku settle elok elok . tak gebang terus depan depan . tuduh tanpa usul periksa . mula mula memang sedih dan marah . tapi tahan dulu selagi tak tau kebenaran . settle elok elok tu lah jalan yang terbaikkkk !
bincang elok elok , slow talk . kalau nak settle something , better finish it all . bagi complete . pastu , lupakan . bukan la nak suruh lupakan macam tu . tapi maafkan kesalahan orang yang tidak bersalah . 
orang yang salah tetap salah . tapi kena la minta maaf . 
aku sudi ja maafkan . 
btw , aku ada wat salah kah ? haiyohh , so sorry :)

Nasihat untuk semua , kadang kadang ada benda yang perlu kita pendam . contohnya kalau kita tak suka perangai seseorang tu , atau meluat dan menyampah serta yang sewaktu dengannya , better keep it in your mind and let you the only one who know it .
kita kena la jaga perasaan orang lain . tambahan pula jika orang tu kawan kita . 
walaupun kita tak gitau kat orang tu yang kita tak suka dia , tapi lambat laun rahsia tu akan sampai juga kat telinga orang yang tak disukai tu . hal ini akan menyebabkan perasaan terasa , iri hati , ketidakpuasan hati dan sebagainya sehingga mencetuskan pergaduhan atau perang dingin . 
yela , hati manusia siapa menduga . 
kalau dua dua belah pihak saling tak berpuas hati , selagi taj dinyatakan , siapa nak tau kan .

WA TAK SANGKA WA ADA KAWAN MACAM LU . GEBANG DEPAN DEPAN WA TAKMAU LAA . GEBANG MACAM NI LU TERASA LU AMBIK . WA TAK MENTION NAMA LU , WA TAK BUKAK CERITA NI . WA CUMA DESCRIBE SECARA UMUM . 

p/s : untuk pembaca , ni untuk orang yang menganiayai aku . takda maksud nak kata kat readers . sori terpaksa bagi kalian baca post geram geram nih :/ *peacee !

No comments: