Pages

Sunday, May 19, 2013

TERSILAP BUAT KEPUTUSAN: PELUANG DAN HIDUP

Assalamualaikum dan hai.

Hari ni aku nak kongsi lah pendapat aku tentang kehidupan ini yang penuh erm penuh lah.

Hahaha aku taktau nak sambung lagi ayat kat atas lololo okay sekarang aku nak cerita tentang peluang dan hidup. Apa tu? Harap apa yang aku gitau nih boleh jadi motivasi untuk semua orang.
________________________________________________________________________

Pernah tak tersilap buat keputusan? Pastu, waktu dah baru sedar tersilap tu, baru kita sedar kita telah melepaskan peluang yang sangat sangat berharga. Tetapi malangnya, waktu tu, dah takboleh buat apa apa dah. Kira dah lepas peluang tu dah.

Ataupun pernah tak kita tak dapat apa yang kita nak? Pastu kita pun akan rasa mcm kita ni tak ada peluang dah. Fade up, berputus asa, frust dan sebagainya.

Pernah dengar tak HIGHER EXPECTATION LEAD TO FRUSTRATION? Well, bagi aku, bagi aku lah kan, tidak salah sama sekali untuk ada high expectation selagi hati kita tu boleh menerima dan redha segala ketentuan. Takpayah nak frust sgt sgt. Frust seminggu dua jadi la err. Ok lah tu, jangan frust sampai putus harapan nak hidup.

Ketahui lah, kalau korg terlepas peluang yang ada depan mata, tiada lagi peluang kedua untuk anda. Ya, aku cakap tiada peluang kedua. Kenapa? Sebab bagi aku, memang tak ada peluang kedua sebab sebenarnya, ada berjuta lagi peluang yang menanti. Ada banyak lagi peluang! Bukan kedua, ketiga atau keempat. Ada banyak yang tersembunyi yang kita perlu cari.

So, bila terlepas satu peluang, cari yang lain, cari yang lain. Pastu baru lah kita dapat rasa yang peluang tu banyak, dan ada untuk diri kita. Cuma kita ja menolak peluang tu sebelum ni.

Sini ada serba tips sikit yer untuk cari peluang dan terokai:

1. Be positif

2. Buat banyak plan untuk masa depan.

3. Bersungguh sungguh

4. Doa dan usaha


Ok bai bai.

No comments: