Pages

Wednesday, February 8, 2012

PERATURAN : NAK TEGUR ORANG , DIRI SENDIRI KENA PERFECT DULU?

Assalamualaikum dan salam sejahtera .
hari ini aku akan post tentang
"NAK TEGUR ORANG , DIRI SENDIRI KENA PERFECT DULU?"
ni lah soalan aku yang aku akan jawab sendiri . hehe straight to the point okayy . aku kasi contoh terus .
. . .
B tegur A . jangan buat itu , jangan buat ini . padahal B pun buat jugak dulu . sekarang B tak buat dah la . B dah insaf . A pun bersembang lah dengan C .
A : Wei C , dulu B pun buat macam tu jugak . kita tak kacau dia pun . tak teguq pun . napa yang dia nak kalut pasai aku pulakk . dia pun bukan baik sangat .

okayy . tamat kisah pendek . aku cuma nak bagi anda faham situasi . takpayah lah aku nak reka cerita panjang panjang kan . cuma nak get the point ja .
kesimpulannya di sini , kita kena dengar nasihat orang yang perfect ja ka ? kalau orang tu tak perfect takmau ikut ? macam tu ?
hmm , bagi aku . kalau orang bagi nasihat , terima ja la . dan bergantung kepada kita nak ikut ka dak . tapi jangan la kutuk orang yang bagi nasihat tu . at least dia nasihat kita dan ni semua untuk kebaikan kita jugak . kalau dia tak baik , jangan la ikut dia . ikut lah nasihat dia yang baik tu . tapi kalau kita nasihat orang , kita pun mesti ada inisiatif untuk berubah kan ?

Kalau penagih dadah suruh hmpa jangan ikut dia , hmpa nk kata "ish , dia nasihat orang tapi dia tu pun sama ja" ka ? dia nasihat macam tu sebab takmau bagi hmpa jadi macam dia .

OKAY , YANG BAIK SAMA SAMA KITA AMBIK , YANG BURUK SAMA SAMA KITA BUANG . SEMUA ORANG TAK SEMPURNA . TERIMA LAH NASIHAT , JANGAN MENGUTUK .
INI JUGA CERMIN KEPADA DIRI AKU SENDIRI KERANA AKU BERCAKAP DENGAN DIRI AKU JUGA :)

p/s : Seorang doktor pun pernah jatuh sakit kan ? (masuk dak pepatah nih ?) HAHA

bai bai :))

3 comments:

tehkopi said...

betul tu...tapi saya pun takut jugak nak tegur orang sebab diri sendiri pun tak tertegur..perkara paling susah nak buat ialah..perbaiki diri sendiri... :)

Mie Hishamuddin said...

no need to be perfect untuk tegur org kan =) just be yourself =)

Ira Tan said...

yeap , btol tu :D