Pages

Saturday, February 25, 2012

FUNGSI LIKE BUTTON (IDEA KEPALA OTAK AKU)

Assalamualaikum dan salam sejahtera .
hari ini aku berjaya mendapatkan kembali mood aku , walaupun tak berapa stabil . yahh , dugaan . aku harus tabah dan sabar .

Masuk tajuk kita hari ini , apa fungsi like button facebook ?
tau tak like button kat facebook tu ? even orang yang takdak facebook pun tau like button facebook macam mana rupa dia kan ? tapi meh aku nak tunjuk . button like juga ada pada blog ni . satu untuk like keseluruhan blog , pastu ada kat setiap entri . kalau sudi , like lah .
ceni la rupanya mr 'thumb's up' kita .

Okayy , nama pun like button kan ? mesti lah fungsi dia untuk suka . tapi bagi aku , ikut keadaan la jugak . memang lah terang tang tang LIKE kan ? huhh taktau nak kata camna . tapi bagi aku , fungsi like button is multifunction :)
Aku like jika :

1. aku rasa status tu menarik dan unik atau aku suka status tu .

2. aku rasa bersimpati dan tunjuk bahawa aku concern .

3. nak tunjuk bahawa aku tau benda tu berlaku walaupun tak komen , tapi sekadar like .

4. untuk menunjukkan tanda setuju !

5. untuk menunjukkan perasaan memahami .

Aku bagi beberapa contoh naa beberapa status yang aku like :

"aku berjayaa , yeay" - ni maksud aku suka status tu .

"hari ni aku menangis" - aku concern dan ambil tahu .

"aku dah break" - aku terkejut dan concern . bukan suka dia break .

"aku akan pukkk dia!" - ni aku sokong X)

Haa , apa apa pun ikut keadaan lah . status sedih sedih tu , like maksudnya concern lah . bukannya suka , maksud suka tu . so , kalau hangpa tulis status sedih sedih kat facebook , ada orang like , jangan pulak kata "amboih , dia suka pulak aku sedih" . yang pi tulis tu saipa ? lain la kalau boleh disable like button tu . ish , ish . everybody show they care in different ways .

Hmm , taktau nak elaborate dah . terima kasih sudi membaca . ni pada pandangan aku lah . maybe aku ja berfikiran macam ni , or mungkin ada orang lain lagi kan ? setuju ?

sumber daripada : otak mas ira syafila mohd hilmi tan .

Babai .

4 comments:

Anonymous said...

like button sekedar buat ninggalin jejak.. :D

Ira Tan said...

haha . yup , setuju bangattt .

Yana Halim said...

like status org tu sbb suka kat orangnya... :)

Arzman Angah said...

follow,,,,:)
http://hazman-arzman93.blogspot.com/