Pages

Saturday, February 2, 2013

MEMPERKOTAK KATIK KAN PERASAAN HATIKU

Assalamualaikum dan hai.
*AMARAN POST PANJANG. BACA SAMPAI HABIS BAGI FAHAM*

Hari ni mood aku sedikit touching. Ya, sangat touching.
Kenapa?
Sebab bila berbicara tentang cita cita, aku masih tiada hala tuju yang sah.
Ya, memang aku ingin menjadi dr gigi. Walaupun aku tak berapa mampu disebabkan kemampuan aku untuk memenuhi kriteria itu terbatas. Engineer? Aku risau aku tak mampu survive di dalam pekerjaan itu untuk tempoh yang lama.
Sebab apa aku kata macam tu? Sebab cikgu perempuan aku, yang ajar phy chemi teknikal addmath or so on, mostly ada profession tinggi sebagai ex-engineer. Mostly berhenti sebab tak boleh uruskan rumah tangga, dan susah, sibuk and so on. Dan selalunya engineer lelaki is better though.

Dr pun apa kurangnya, sibuk jugak. Nak kena on call lah, itu lah ini lah. Dan banyak kena main dengan emosi. Aku ni asyik asyik nak memberontak, merajuk menangis etc. mampukah aku kawal emosi nih. Benda nyawa tak boleh bawak main oh.

So, memang tanya lah semua orang. Semua nak kerja yang tinggi tinggi. Ada juga yang mahu jadi pendidik yang ingin menabur bakti kepada generasi.
Sejujurnya setulus hati aku mengatakan, aku tak suka mendidik. Baik jadi cikgu atau pensyarah.
Aku takminat.

Ada orang kata, yang tak minat tulah yang kita akan miliki. Oh no, kalau mcm tu aku nak kata aku tak minat jadi dr gigi lah. Huahuaa *kiasan*

Erm, tak masuk tajuk lah. Atas tu dikira intro lah eh. Memperkotak katik kan? Apa tu? Bagi aku, benda tu macam mempersoalkan dan dalam konteks yang agak kasar, meremehkan.

Contoh:
A: Aku nak jadi Dr gigi nanti.
B: Boleh ka? Hmm, susah tau tak.
A: Tapi. .
B: Dr Gigi bukannya senang, kena on call jugak. Blablabla. Jadi benda len jela.
A: Hmm k.

See, belum apa lagi dah kena kata macam macam. Come on, bagi sokongan. Bukannya si A tu harapan meninggi langit sangat. Just sebagai AIM. AIM HIGH TO NEVER SHOOT LOW.  Yang B tu please bagi sokongan.

Yah, tak dinafikan, higher the expectation lead to higher frustation.
But, it's not wrong to have high dream or high target etc.
So, put your expectation as suit as your ability.

Supportive word can make a person eager and nearly achieve their aim.

Ni tak, kata tak sesuai lah bagai. Patah semangat orang tu! Patah. Punah!
Ya, aku buat kerja cemerkap. But practice makes perfect.
As long aku tak grad dan mampu belajar, aku still boleh carry on. Sekarang aku matrik, even if aku pointer takat paras kening, aku sanggup pegi swasta untuk tebus. *habis duit beriban* Ahaha, gurau ja. Takmau lah. Hm, aku harap nanti aku isi upu aku dapat lah U yang aku nak pegi. Course major yang aku nak mesti ada kaitan dengan BIO. Biarlah nak jadi researcher ke, hape ker kalau memang tak boleh dr. Nak masuk USM. Wuuuu~ tapi orang kata susah. Aku nak masuk jugak nak jugak. Tapi kena pilih engineer lah. Kekeke *pulak dah* -nampak sangat arah tuju caca merba.
Ya, fikiran aku masih terpengaruh dengan kata kata pihak lain.

Dengan ini, memandangkan aku perempuan, aku nak study sampai peringkat tertinggi, baru lah aku nak kerja. Ataupun kerja sambil study. Tapi mesti tamatkan sehingga peringkat tertinggi. Ni keputusan aku. Demi kepuasan hati aku, dan ini peluang seumur hidup. Kerja mesti ada kalau aku peringkat tertinggi+pengalaman.

HOI MAS IRA SYAFILA HANG JANGAN PEDULI APA YANG ORANG KATA SANGAT. PEKAKKAN TELINGA BUKA MATA LUAS LUAS. BELAJAR SETAKAT MAMPU. NANTI KERJA KA, TITLE KA, GAJI KA, PIKIAQ LEN. KAWEN LEPAS@WAKTU STUDY TINGGI TINGGI. *kawen takleh blah*

Hm, yang menyokong, terima kasih. Yang tak tu *maaf aku nak guna ayat kasar*, kalau kau teruskan ban atau kata macam tu kat orang, trust me, kau pun tak akan berkembang seiring pemikiran kau tu. Duduk lah dalam cangkerang. Jadilah suri rumah kawen dengan dato' ka datuk. Kaya free title pun free. Mampu kens?

p/s: Mara offer pegi mana eh kalau lepasan matriks? Aku nak apply.

No comments: